Skip to content

Persoonlijk de beste

De IVW heeft Ten Have installatie uitgeroepen tot Weesperonderneming van het jaar. De groei van het bedrijf tegen de crisis in, het hechte team van medewerkers,  de eigentijdse manier van werken en de persoonlijke benadering: het is een greep uit de argumenten die de jury aandraagt voor haar keuze. Kortom: een bedrijf om trots op te zijn. B2B sprak met Frank ten have en Denise Vossepoel.

Bij de laatste uitbreiding van het bedrijfspand van Ten Have Installatie aan de Pampuslaan een gezellige ruimte met bar gemaakt. De temperatuur is er aangenaam. Logisch natuurlijk, want hier snort een zuinige klimaatinstallatie uit eigen assortiment. Frank ten Have en partner Denise Vossepoel nemen plaats voor een gesprek over hun succesvolle onderneming, die begon in een garage in Nigtevecht.

“Op 1 maart is het precies 15 jaar geleden. Vanuit de garage aan ons huis. Met cv’s en airco’s richten we ons vooral op de particuliere markt, maar ook al de kleine zakelijke markt. Ik was al werkzaam in deze branche en deed veel montage en service. Maar ik wilde het voor mezelf gaan doen.Ik kom uit een ondernemend gezin: mijn moeder heeft jarenlang bloemenzaak Mille-Fleurs in Bussum gehad. Het ondernemen is mij met de paplepel ingegoten”, zegt Frank. 

Stappen 
Zijn aanpak is succesvol. Er staat nu een prachtig bedrijf dat service en kwaliteit koppelt aan persoonlijke benadering. Het draait allemaal om airconditioning, warmtepompen, centrale verwarming en luchtbehandeling. Als hij het zo eens terugrekent, blijkt er elke drie jaar een grote stap te zijn gezet. “Thuis begonnen, toen een grote schuur gehuurd bij een boer, daarna naar de Zuiderzeelaan in Weesp verhuisd, vervolgens naar de Pampuslaan waar we nu zitten en drie jaar geleden dit pand doorgetrokken naar het magazijn aan de Keurstraat. Nu zijn we zo groot dat we hier niet meer weggaan. We hebben nu 16 mensen aan het werk.”Van grote invloed op de groei van het Weesper installatiebedrijf is Leen Bakker, de keten van meubel- en interieurwinkels. “Dat was onze eerste grote klant. En dan moet je meegroeien. Althans, dat hebben wij gedaan. Zo zijn we met onze vaste relaties meegegroeid. Leen Bakker begon met drie à vier vestigingen. Ik was toen nog alleen en kreeg veel hulp van mijn vader. Daarna zijn Jonathan, Ton en Mike erbij gekomen”, zo schetst Frank de eerste uitbreidingen in sneltreinvaart. Vader Willem ten Have laat overigens nog altijd geregeld zijn neus zien aan de Pampuslaan.

Leen Bakker
Inmiddels verzorgt Ten Have de klimaatinstallaties van 16 Leen Bakker-vestigingen in Noord-
Holland: renovatie, nieuwbouw, storingen, onderhoud en alles wat de klant nog meer wenst.
“De groei die we nodig hadden voor Leen Bakker maakte ons ook interessant voor andere grotere
bedrijven. Onze groei is dus niet alleen door Leen Bakker gekomen, maar het was wel het begin

van de groei.”

Persoonlijk contact
Op de vraag wat Ten Have onderscheidt van andere installateurs zegt Denise: “Wij zetten service bovenaan. We hebben altijd een passende oplossing voor de klant. En als we die niet hebben, dan zetten we er een op.” Maar misschien nog wel belangrijker is het ongedwongen en persoonlijke contact dat Ten Have ondanks het groter worden heeft weten te bewaren. Het contact is nog steeds zoals je dat bij wijze van spreken alleen bij een eenmanszaak verwacht. Wie klant is bij Ten Have weet waar we het over hebben. Frank, Denise en hun collega’s hebben of maken meteen tijd voor je en ze hebben vaak aan een half woord genoeg. Juist grote klanten weten het te waarderen dat ze met één belletje de zaak hebben geregeld. “Niet dat ingewikkelde gedoe, maar gewoon een belletje. Open en eerlijk. Zo steken wij in elkaar en wij willen niet anders werken. De airco’s zijn bij ons in de zomer niet ineens duurder, als je begrijpt wat ik bedoel.”

Denise: “Dat persoonlijke contact vind ik zo mooi. Neem autobedrijf Stern, toch een behoorlijk
groot bedrijf met veel vestigingen. Maar we schakelen heel snel met elkaar”, zo licht ze toe.
Denise is al weer bijna zeven jaar werkzaam bij Ten Have. De taakverdeling is simpel: Frank regelt alles buiten, Denise binnen. “Ik ben constant bezig om onze dienstverlening vanuit kantoor te
verbeteren en te kijken naar hoe we de klant beter kunnen bedienen. Dat betekent veel digitalisering en automatisering. We werken met iPads, digitale werkbonnen en checklisten, inlogsystemen voor klanten, enzovoort. De kunst is dan juist om dat persoonlijke contact te behouden. En dat kom je heel weinig tegen. Ja, ik denk dat wij ons daarmee enorm onderscheiden. Ons doel is: de klant ontzorgen van A tot Z. Wat de klant wil, gaan we regelen. En we laten de klant letterlijk en figuurlijk niet in de kou zitten, ook niet in het weekeinde. Als er storingen zijn bij onze vaste klanten gaan we daar meteen heen.”
 

Hecht team
De medewerkers zijn daarbij uiteraard zeer 
belangrijk. De klanten van Ten Have kunnen rekenen op een team van enthousiaste en kundige medewerkers, die samen een hecht team vormen en vaak al jaren bij de zaak betrokken zijn. Ook zij kennen de klanten en hun wensen. En uiteraard zijn ze op de hoogte van de nieuwste technieken. Zij vormen het visitekaartje van het bedrijf. Frank is trots op zijn team: “Ik ben dan wel de directeur, maar Denise en ik staan tussen de jongens in, werken gewoon mee, kunnen niet zonder elkaar en gaan voor elkaar door het vuur.”

Energiebesparing
In de afgelopen vijftien jaar heeft Ten Have vele
mooie klussen kunnen afleveren. Het hoofdkan
toor van Eyeworks (nu Warner) in Amsterdam is
er daar zeker een van, net als klimaatinstallaties
bij onder andere Heyen makelaars, Sinner, Fon
tijn, One Fitness en de al genoemde langdurige
relaties Leen Bakker en Stern. Frank en Denise
worden pas echt enthousiast als ze vertellen over
de nieuwste technieken en wat er tegenwoordig
allemaal mogelijk is. “Dan kom je binnen en dan
– paf! – gaat de verwarming aan. Dat is prachtig.
Elke installatie is van afstand te bedienen en af
te lezen. Dat is niet alleen makkelijk, maar levert
ook een enorme energiebesparing op. De erva
ring is dat als je de klimaatbeheersing voor meer
dere vestigingen centraal regelt, de energienota’s
naar beneden schieten. Met de installaties die
wij er tegenwoordig in knopen, haal je zo 10 tot
20 procent van je energienota af. Daarmee ver
dien je je investering binnen tien jaar terug. Kijk,
bij een nieuwe winkel is dat makkelijk. Maar in
bestaande bedrijfspanden heb je het vaak over
het vervangen van de installatie – en dat is een
kostenpost. Maar wel eentje die je terugverdient
met kostenbesparing.”
Warmtepomp
Wat besparing en nieuwe technieken betreft: de
warmtepompsystemen zijn de toekomst. “Zeker
nu duidelijk is dat gas er over tien jaar uit gaat.
Het is veel schoner en je krijgt er nu nog subsidie
voor. Dit is echt de toekomst, zowel voor bedrij
ven als particulieren.” Daarover gesproken: Ten
Have mag dan een mooie portfolio aan zakelijke
klanten hebben, ook de particulier kan nog
steeds bij Ten Have terecht voor een cv-ketel of
een airco. “We zijn niet de goedkoopste, maar
we leveren wel energiezuinige, geluidsarme en
kwalitatief goede producten, sluiten alles correct
aan en als er dan toch nog iets misgaat, staan we
meteen voor je klaar. Je moest eens weten hoe
vaak wij gebeld worden in de zomer voor een
storing met een airco die niet bij ons vandaan
komt. Daarom zeggen wij: kies voor kwaliteit,
dan ben je uiteindelijk veel goedkoper uit.”
Weesp
Ook de band met Weesp valt op bij Ten Have.
Het bedrijf is trouw IVW-lid en laat zich op allerlei
manieren zien in de stad. Bijvoorbeeld als spon
sor van onder andere sportclubs, de Weesper
triatlon, Radio Weesp, het Concert aan de Steiger
en het Sluis-en-bruggenfeest. “Dat is toch leuk?
En het hoort er ook gewoon bij, vinden wij. Met
de privé-uitgaven houden we er ook rekening
mee. We willen het graag in Weesp uitgeven. El
kaar de business gunnen, dat past ook helemaal
in het beeld van de IVW toch? Daar staan we
helemaal achter. Zo moeten we elkaar een beetje
steunen. Zij zijn vaak klant van ons, wij van hen.
En ook dat hoort bij dat persoonlijke contact.”
Bedrijf van het Jaar
Dat hun bedrijf nu tot Onderneming van het Jaar
is uitgeroepen, noemt Frank een aangename ver
rassing. “Het is een enorme erkenning voor ons
hele team. En ook voor onze relaties is het heel
leuk nieuws.”
Energiebesparing
In de afgelopen vijftien jaar heeft Ten Have vele mooie klussen kunnen afleveren. Het hoofdkantoor van Eyeworks (nu Warner) in Amsterdam is er daar zeker een van, net als klimaatinstallaties
bij onder andere Heyen makelaars, Sinner, Fontijn, One Fitness en de al genoemde langdurige
relaties Leen Bakker en Stern. Frank en Denise worden pas echt enthousiast als ze vertellen over
de nieuwste technieken en wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is. “Dan kom je binnen en dan paf!  gaat de verwarming aan. Dat is prachtig. Elke installatie is van afstand te bedienen en af
te lezen. Dat is niet alleen makkelijk, maar levert ook een enorme energiebesparing op. De ervaring is dat als je de klimaatbeheersing voor meerdere vestigingen centraal regelt, de energienota’s
naar beneden schieten. Met de installaties die wij er tegenwoordig in knopen, haal je zo 10 tot 20 procent van je energienota af. Daarmee ver dien je je investering binnen tien jaar terug. Kijk,
bij een nieuwe winkel is dat makkelijk. Maar in bestaande bedrijfspanden heb je het vaak over
het vervangen van de installatie – en dat is een kostenpost. Maar wel eentje die je terugverdient
met kostenbesparing.”
Warmtepomp
Wat besparing en nieuwe technieken betreft: de warmtepompsystemen zijn de toekomst. “Zeker
nu duidelijk is dat gas er over tien jaar uit gaat. Het is veel schoner en je krijgt er nu nog subsidie
voor. Dit is echt de toekomst, zowel voor bedrijven als particulieren.” Daarover gesproken: Ten
Have mag dan een mooie portfolio aan zakelijke klanten hebben, ook de particulier kan nog
steeds bij Ten Have terecht voor een cv-ketel of een airco. “We zijn niet de goedkoopste, maar we leveren wel energiezuinige, geluidsarme en kwalitatief goede producten, sluiten alles correct aan en als er dan toch nog iets misgaat, staan we meteen voor je klaar. Je moest eens weten hoe vaak wij gebeld worden in de zomer voor een storing met een airco die niet bij ons vandaan komt. Daarom zeggen wij: kies voor kwaliteit, dan ben je uiteindelijk veel goedkoper uit.”Weesp Ook de band met Weesp valt op bij Ten Have. Het bedrijf is trouw IVW-lid en laat zich op allerlei manieren zien in de stad. Bijvoorbeeld als sponsor van onder andere sportclubs, de Weesper triatlon, Radio Weesp, het Concert aan de Steiger en het Sluis-en-bruggenfeest. “Dat is toch leuk? En het hoort er ook gewoon bij, vinden wij. Met de privé-uitgaven houden we er ook rekening mee. We willen het graag in Weesp uitgeven. Elkaar de business gunnen, dat past ook helemaal in het beeld van de IVW toch? Daar staan we helemaal achter. Zo moeten we elkaar een beetje steunen. Zij zijn vaak klant van ons, wij van hen.
En ook dat hoort bij dat persoonlijke contact.” Bedrijf van het Jaar Dat hun bedrijf nu tot Onderneming van het Jaar is uitgeroepen, noemt Frank een aangename verrassing. “Het is een enorme erkenning voor ons hele team. En ook voor onze relaties is het heel leuk nieuws.”